Neljän polven treffit -kampanja innosti nuoret ja iäkkäät toimimaan yhdessä

Huomaa, avaa uuteen ikkunaan PDFTulostaSähköposti

Vanhustyön keskusliiton kampanja Neljän polven treffit saavutti tavoitteensa ja innosti kansalaisia kautta Suomen järjestämään monenlaista ikäpolvitoimintaa viime vuonna. Liikehdintä kertoo, että sukupolvien kohtaamiselle ja yhdessä tekemiselle on selvä tilaus, sanoo projektin johtaja Marja Saarenheimo. Kampanjan nettisivuille ilmoitettiin noin 140 tapahtumaa ja haasteita lähetettiin yli 1660 taholle.


Neljän polven treffit -kampanjan ydintiimi Marja Saarenheimo, Minna Pietilä ja Sari Raitakari Vanhustyön keskusliitosta iloitsevat siitä, että kampanja sai monet ihmiset unohtamaan ikärajat ja ikäerottelut, tutustumaan toisiinsa sekä tekemään yhdessä erilaisia asioita. Eri puolilla Suomea liikuttiin, musisoitiin, näyteltiin ja tarinoitiin yhdessä. Kampanjassa havaittiin, että juuri yhdessä tekeminen muuttaa tehokkaimmin asenteita myönteisiksi eri-ikäisten välillä.

Kampanjatiimi yhteistyökumppaneineen järjesti kymmenkunta tapahtumaa, muun muassa Neljän polven illalliset, karnevaalit sekä keskustelu-, kirjallisuus- ja musiikkitilaisuuksia. Nettisivujen kautta koottiin tietoa ikäpolvien välisistä tapahtumista. Kampanjan kummit toimivat aktiivisesti ikäpolvien välisen kanssakäymisen puolestapuhujina. He olivat esimerkiksi mukana tilaisuuksissa ja kirjoittivat blogeja.

Neljän polven treffit -kampanja liittyi Aktiivisen ikääntymisen ja sukupolvien välisen solidaarisuuden eurooppalaiseen teemavuoteen. Iloinen yllätys oli, että suomalainen kampanja huomioitiin myös EU -tasolla, kun Euroopan parlamentti myönsi sille Euroopan kansalaisen palkinnon. Parlamentti jakoi palkintoja yhteensä 37 eri hankkeelle ja yhteinen juhla palkituille pidettiin Brysselissä marraskuussa.



Kilpailulla koottiin uusia ideoita


Kampanjavuoden aikana järjestettiin kilpailu, johon yhteisöt tai yksittäiset henkilöt saivat osallistua lähettämällä kuvauksen toiminnasta tai tapahtumasta, jossa eri ikäpolvet olivat kohdanneet toisensa. Kilpailussa oli neljä sarjaa: ruoka, liikunta, kulttuuri ja muu toiminta. Kustakin sarjasta palkittiin neljä toimintaa tai tapahtumaa joulun alla pidetyssä kampanjan päätöstilaisuudessa. Sarjojen voittajat saivat rahapalkinnot ja lisäksi jaettiin kunniamainintoja.

Neljän polven ruoka -sarjan voitti Kallio-liikkeen Korttelikeittiö Helsingistä. Korttelikeittiö on Kallio-liikkeen järjestämä kaikille avoin tapahtuma, jossa tarjotaan kalliolaisille ja Kallion ystäville mahdollisuus istua yhteisen ruokapöydän ääreen.

Neljän polven liikunta -sarjan voittajaksi valittiin Helsingin Suunnistajain seuranmestaruuskilpailut ja koululaistapahtuma. Kaikki osallistujat (ikähaitari 4–73 vuotta) suunnistivat saman radan ja tulokset laskettiin hyvityskertoimilla.

Neljän polven kulttuuri -sarjan parhaaksi valittiin Hämeenlinnan Seudun Senioriopettajien valokuvauskisa koululaisille. Hämeenlinnan Seudun Senioriopettajat haastoivat toimialueensa koulut Hämeenlinnassa, Hattulassa ja Janakkalassa leikkimieliseen valokuvauskisaan, jonka aiheena olivat eri ikäpolvet joko teemalla "vanhuus" tai "sukupolvet yhdessä". Valokuvaustapahtuman tavoitteena oli saada eri sukupolvet lähemmäksi toisiaan ja tutustumaan toisiinsa.

Neljän polven toiminta -sarjan ensimmäiselle sijalle valittiin Kannelmäen palvelutalon ja Päiväkoti Vanhaisen Säkätisäx – yhdessä kivaa! -toiminta Helsingistä. Kannelmäen palvelutalo ja Päiväkoti Vanhainen ovat tehneet tiivistä yhteistyötä jo vuodesta 2009 lähtien. Yhteiseen elämään sisältyvät muun muassa säännölliset kävelytempaukset, yhteislaulutuokiot, aamujumpat, ulkoilupäivät sekä jokavuotiset olympialaiset, retket ja erilaisiin juhliin liittyvät tapahtumat.


Aina ei tarvita suurta ja hienoa


Kampanjan johtaja Marja Saarenheimo sanoo olevansa erittäin tyytyväinen siihen, että vuoden aikana pystyttiin nostamaan esiin sellaista ruohonjuuritason toimintaa, joka ei muuten näkyisi. Tapahtumat osoittavat sen, että kaiken ei aina tarvitse olla suurta ja hienoa, vaan niin sanotulla tavallisellakin tekemisellä on merkitystä, kun ihmiset innostuvat. Parhaillaan kampanjasta kerätään palautetta yhteistyökumppaneilta. Alustavissa keskusteluissa järjestöpartnerit ovat todenneet saaneensa sisältöä ja ideoita omaan toimintaansa ja kokeneet kampanjan innostavana ja ikäpolvia lähentävänä. Kampanjan tuloksista raportoidaan Elämänkulku ja ikäpolvet -hankkeen julkaisuissa tänä vuonna.

 

 


 Tiedote PDF-muodossa


Kaikki palkitut

Powered by Web Agency